وب سایت تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی



نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، بزرگترین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ و نشر است که هر ساله در ماه اکتبر ( اواخر مهر ماه) به مدت 5 روز برگزار می شود. گرچه این نمایشگاه به طور رسمی درسال 1949 با 205 غرفه از ناشران آلمانی اغاز شد ولی تاریخ آن به خیلی قبل تر و به قرن 15 میلادی بر می گردد زمانی که گوتنبرگ در چند کیلومتری فرانکفورت صنعت چاپ را اختراع کرد. 

این نمایشگاه محلی است برای تجارت انواع محتواهای چاپی و الکترونیکی از کتاب های کودکان گرفته تا پایگاه های اطلاعاتی که در آن متخصصان  و کارشناسان صنعت نشر ، حوزه های فناوری اطلاعات و چند رسانه ای از قبیل فیلم و بازی های رایانه ای گردم هم آمده وضمن بازاریابی محصولات و عقد قراردادهای تجاری، به بحث و گفتگو در مورد موضوع های مختلف ومسائل مربوط به این حوزه های می پردازند.در سه روز اول نمایشگاه تنها کارشناسان و اهل نشر اجازه بازدید از نمایشگاه را دارند و 2 روز بعدی برای بازدید عموم اختصاص داده شده است. 

امسال فرانکفورت آلمان شاهد برگزاری 71 امین دوره از این نمایشگاه بود. در ادامه، گزارش مختصری از آمار و ارقام مربوط به نمایشگاه و همچنین اهم رویدادهای برگزار شده در این دوره ارائه شده است. 

-71 امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت ما بین روزهای 16-20 اکتبر (24-28) مهر امسال برگزار شد. 

- تنوع ، پایداری و تعامل ی موضوعات اصلی این نمایشگاه بودند.  

-سخنان اولکا توکارچوک  برنده جایزه نوبل ادبیات 20  بر مراسم افتتاحیه حال و هوایی دیگری بخشید. او گفت :من به ادبیاتی اعتقاد دارم که باعث پیوند مردم با یکدیگر شده و آنچه مشترک است را نشان می دهد؛ علیرغم اختلاف در رنگ پوست ، گرایش جنسی یا هر چیز دیگری که به لحاظ فیزیکی ما را جدا می کند. 

- امسال 7،450 غرفه دار از 104 کشور جهان شرکت کرده بودند. 

- تعداد بازدید کنندگان   302,267  بود که نسبت به سال قبل 5.5 درصد رشد نشان می دهد. 

- در این دوره تعدادی از فعالین در حوزه ن مهمان نمایشگاه فرانکفورت بودند و به بیان دیدگاه های خود پیرامون مباحثی چون فمینیسم ، جنبش های مدنی ، پوپولیسم و دموکراسی پرداختند. 

- حدود 355 آژانس ادبی از 35 کشور در مرکز آژانس های ادبی این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند. طبق گزارش این آژانس ها، گرایش شدیدی نسبت به منابع غیر داستانی وجود داشت. 

- در مجموع 3750 بازدید کننده در کنفرانس ها ، رویدادها و کارگاه های برگزار شده در بخش جدید که میزبان رویداد دوسالانه B3 Biennial of the Moving Image بودند ، شرکت کردند. 

بخش منابع دیداری و شنیداری یکی از شلوغ ترین بخش های نمایشگاه بود. شرکت معروف Netflix از 3 مجموعه تلوزیونی جدید خود که بر اساس رمان های مطرح ساخته شده اند رونمایی کرد.    

جمهوری اسلامی ایران همانند سال‌های گذشته  غرفه‌ای به متراژ ۱۹۰ مترمربع برپا کرده و با یک هزار و ۴۹۴ عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور یافته بود. 

منبع: 

سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت

https://www.buchmesse.de/en 

 

https://www.yjc.ir/ باشگاه خبرنگاران جوان 



دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

علم سنجی یکی از شاخه های روبه رشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی هست که به بررسی تاثیر گذاری علمی کشورها، دانشگاه ها، مجلات و دانشمندان به لحاظ شاخص های مختلف از جمله میزان استناد و تعداد مقالات و نیز ترسیم ساختار علمی می پردازد. چنین تحلیل هایی بر اساس اطلاعات گرفته شده از پایگاه های نمایه ای مطرح جهان مثل وب اف ساینس و اسکوپوس انجام می گیرد. سایت

https://www.scimagojr.com/ که با همکاری گروهی از محققین دانشگاه کانادا طراحی شده است امکان دسترسی رایگان کاربران به انواع تحلیل های علم سنجی که براساس داده های پایگاه اسکوپوس انجام شده است را فراهم می آورد. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رتبه بندی کشورهای مختلف براساس میزان تولیدات علمی، تعداد استنادها، ضریب تاثیر و براساس سال

  • مقایسه دو به دوی کشورها و مناطق و ارائه نتایج به صورت گرافیکی

  • رتبه بندی و ارائه ضریب تاثیر مجلات نمایه شده هر کشور در پایگاه اسکوپوس

  • ارائه ساختار و نقشه علمی هر کشور و تعداد مقالات و استناد در هر حوزه علمی و ارتباطات بین حوزه ها (پزشکی، کشاورزی، مهندسی و غیره)

در ادامه برخی از امکانات این سایت به صورت تصویری نشان داده شده است:


صفحه اصلی سایت


باکس جستجو: از طریق جستجوی یک کلمه کلیدی می توانید به به اطلاعات مجله مورد نظر دسترسی پیدا کنید. این اطلاعات شامل: اطلاعات عمومی مجلات از قبیل نام ناشر، کشور محل نشر و همچنین اطلاعات آماری از جمله میزان استناد، خود استنادی و غیره است.

Jurnal rankings: دراین بخش، شما می توانید از طریق انتخاب نام کشور، موضوع و سال به رتبه بندی های مختلف از مجلات در سطح منطقه ای و کشوری و همچنین به لحاظ موضوعی و زمانی دسترسی داشته باشید.



Country rankings: در این بخش کشورها و مناطق براساس میزان استناد، تعداد تولیدات علمی رتبه بندی شده اند. همچنین ضریب تاثیر کشورها نیز ارائه شده است.



Viz tools: این بخش نیز حاوی چندین ابزار کارآمد است. ابزار shape of science و subject bubble chart برای نمایش نقشه علمی کشورها و حوزه های موضوعی فعال و پر استناد آنها، و همچنین ابزار compare برای مقایسه کشورها و نیز مجلات به لجاظ شاخص های مختلف علم سنجی.


مقایسه میزان تولیدات علمی ایران و روسیه

نقشه علمی ایران. با توجه به این نقشه بیشترین تولیدات علمی ایران در حوزه علوم پزشکی و مهندسی و کمترین آن در حوزه میان رشته ای و دندان پزشکی است.


دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

تصاویر از جمله منابع اطلاعاتی هستند که هر روزه میلیون ها قطعه بر تعداد آن ها افزوده می شود و به دلیل همین حجم بالای تولید و نیز ویژگی های خاص منابع دیداری، سازماندهی و نمایه سازی آن ها با چالش هایی همراه است. مسئله نمایه سازی و بازیابی تصاویر از سال 1970 میلادی به بعد به مقوله پژوهشی فعالی تبدیل شد و محققان دو حوزه مدیریت پایگاه ها و علوم رایانه در این زمینه رویکردهای مختلفی ارائه داده اند که آن ها را می توان به دو قسمت کلی روش های سنتی یا متنی و روش های محتوایی تقسیم کرد (عباسپور، 1386).

رویکردهای رایج در بازنمایی تصاویر

الف) رویکرد متنی: در این رویکرد به هر تصویر مثل آثار مکتوب چندین اصطلاح نمایه ای نسبت می دهند به طوری که بازتاب دهنده موضوع تصویر باشد. این ساده ترین روش برای بازنمایی تصاویر است و بیشتر افراد نیز ترجیح می دهند تا با وارد کردن چند کلمه در موتور های کاوش به تصویر مورد نظر خود برسند. دو روش برای اختصاص اصطلاحات نمایه ای برای منابع دیداری وجود دارد: استفاده از زبان آزاد و استفاده از زبان کنترل شده. در روش اصطلاح دهی با زبان آزاد، نمایه ساز از توصیفگرهایی که خود مناسب می داند برای توصیف مفاهیم موجود در تصویر استفاده می کند. به عنوان نمونه، تگ هایی که در اینستاگرام توسط کاربران ایجاد می شود را می توان ذکر کرد. در اصطلاح­ دهی با واژگان کنترل شده نیز نمایه ساز از طرح های رده بندی، سرعنوان های موضوعی و اصطلاح­نامه ها برای انتخاب واژگان جهت توصیف تصویر استفاده می کند. لنکستر (1382) واژگان کنترل شده را فهرستی معتبر می داند که نمایه سازان تنها اصطلاحاتی را می توانند به مدرک اختصاص دهند که در این فهرست وجود داشته باشند. کتابخانه کنگره برای منابع گرافیکی اصطلاح نامه ای دارد که در آن هر مدخل حاوی تصویر نمونه همراه با ذکر اصلاحات مرتبط و عام تر است.

یکی دیگر از رویکردهای متنی برای توصیف منابع دیداری قالب های فراداده ­ای است. قالب های فراداده­ ای علاوه بر موضوع، مشخصات دیگر تصویر مثل نام سازنده یا عکاس، فرمت و اندازه تصویر را به شکل متنی توصیف می کنند به طوری که هر یک از این مشخصات می توانند به عنوان نقاط دسترسی برای بازیابی دقیق ­تر تصاویر از طرف نظام های جستجو استفاده شوند. حریری و حسینی شکرایی (1391) در پژوهش خود عناصر یک طرح فراداده­ ای مناسب برای انواع منابع دیجیتالی از جمله تصاویر را ذکر کرده ­اند که شامل طیف وسیعی از اطلاعات از جمله عنوان، تاریخ تهیه، اطلاعات مربوط به فایل تصویر، اطلاعات مربوط به دوربین و سایر موارد می شود. قالب فراداده­ ای دوبلین کور، قالب فایل تصویری قابل تبادل که حاوی اطلاعات مربوط به دوربین است و چارچوب ابر داده­ ای قابل توسعه از جمله قالب های فراداده ­ای موجود برای توصیف تصاویر هستند.

ب) رویکرد محتوایی: نمایه سازی محتوایی تصاویر، بر اساس خصوصیات سطح پایین تصاویر مانند رنگ، شکل، بافت و هر خصوصیتی که مستقیما تصویر را توصیف کند کار می کند. طیف رنگی، با محاسبه هیستوگرام رنگ برای هر تصویر مشخص می شود. هیستوگرام رنگی یک تابع چهار بعدی است که شدت رنگ های اصلی را برای هر نقطه، توصیف می کند. وقتی تفاضل دو هیستوگرام رنگ به اندازه کافی کوچک باشد دو هیستوگرام شبیه هم هستند (ذوالفقاری و خسروی 1392). میزان روشنایی دو نقطه مجاور و تمایز آن، بافت را توصیف می­کند. شکل نیز یکی از مشخصه های مهم اشیای فیزیکی است که با تحلیل لبه های تصویر تعیین می شود.

شکل 1. ساختار سامانه تعاملی بازیابی تصویر (شمسی گوشکی و همکاران، 1393).

حاشیه نویسی خودکار: ایده اصلی حاشیه نویسی خودکار تکنیک هایی است که مفهومی را با استفاده از مجموعه تصاویر نمونه بسیار زیاد به صورت خودکار یاد می گیرند و از این مدل های مفهومی برای برچسب زدن به تصاویر جدید استفاده می کنند. مشخصه کلیدی حاشیه نویسی خودکار این است که مجموعه ای از اصطلاحات نمایه ای را بر اساس محتوای تصاویر پیشنهاد می دهد.

ترتیب کار بدین صورت است که ابتدا مجموعه ای از تصاویر اولیه توسط کارشناسان وارد سیستم می شود. سپس با استفاده از خوشه ­بندی، این مجموعه تصاویر در کلاس های مختلف قرار می گیرند مانند غروب آفتاب، ماشین، حیوانات مختلف، ابزارآلات و غیره. سپس به هرکدام از کلاس ها مجموعه ­ای از اصطلاحات نمایه­ ای اختصاص می­ گیرد. در مرحله بازیابی نیز، هر تصویر دلخواه بعد از ورود به سیستم تقسیم بندی و بعد از استخراج ویژگی های هر بخش، کلاس آن بخش از تصویر مشخص می شود و در نهایت تصاویری از آن کلاس که بیشترین شباهت را به بخش مذکور دارند انتخاب و از اصطلاحات اختصاص داده شده برای توصیف آن بخش از تصویر استفاده می شود. با انجام این فرایند برای همه بخش ها، کل تصویر با چند اصطلاح بازنمایی می شود (عبدالله­ئی و فائز، 1393). در شکل (2) نتایج حاشیه نویسی خودکار با نمایه سازی دستی تصاویر توسط انسان مقایسه شده است.

شکل 2. مقایسه حاشیه نویسی خودکار با حاشیه نویسی دستی توسط انسان (بهرامی و صنیعی آباده، 1394).

منابع:

عباسپور، جواد (1386). نمایه‌سازی تصاویر: چالش‌ها و رویکردها. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 39(44).

لنکستر، فردریک (1382). نمایه سازی و چکیده نویسی، مبانی نظری و عملی (عباس گیلوری، مترجم). تهران: نشر چاپار.

حاجی اسمعیلی، محمدمهدی؛ منتظر، غلامعلی (۱۳۹6). نگاهی بر بازیابی معنایی تصاویر در وب. سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.

حریری، نجلا؛ حسینی شکرایی، افروز (1391). بررسی طرحهای فرا داده ای منابع دیجیتالی تصویری، صوتی و ویدیوئی و شناسایی طرح مناسب. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 2 (2)، 222-201.

ذوالفقاری، احمد؛ خسروی، حسین (1392). روشی سریع دربازیابی تصاویر مبتنی بر محتوا با استفاده از ترکیب ویژگی لبه و رنگ. همایش ملی مهندسی برق و توسعه پایدار با محوریت دستاوردهای نوین در مهندسی برق، موسسه آموزش عالی خاوران، مشهد، ایران.

شمسی گوشکی، اسما؛ نظام آبادی پور، حسین؛ سریزدی، سعید؛ کبیر اله، احسان. روشی برای بازخورد ربط براساس بهبود تابع شباهت در بازیابی تصویر بر اساس محتوا. پردازش علائم و داده‌ها، ۱۱ (۲)، ۴۳-۵۵.

عبدالله ئی، فاطمه؛ کریم، فائز (۱۳۹3). حاشيه نويسي خودکار تصاوير با کلاس بندي به کمک شبکه عصبي. بیستمین كنفرانس ملي سالانه انجمن كامپيوتر ايران، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.



دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

یکی از پیش نیازهای اصلی پژوهش در حوزه ی علوم انسانی, دسترسی به اسناد دیجیتالی ست. با وجود دیجیتالی شدن حجم انبوهی از اسناد در کتابخانه ها, کنفرانس روسای مدیریت آرشیوی ایالت فدرال آلمان (KLA) اعلام کرد که تنها 5 تا 10 درصد اسناد آرشیوی دیجیتالی شده اند و 90 تا 95 درصد هنوز دیجیتالی نشده اند.با این شرایط محققانِ علاقمند به استفاده از اسناد آرشیوی دو راه پیش رو خواهند داشت: یا باید سند مورد نیاز خود را سفارش دهند تا بصورت دیجیتالی شده برایشان ارسال شود که هزینه بر و زمان بر خواهد بود و یا از دستگاههای دیجیتالی موجود در مراکز آرشیوی برای عکسبرداری استفاده کنند.

مراجعه کنندگان اگر خود مجبور به اسکن از اسناد باشند, با سه مشکل مواجه هستند: مشکلات صحافی در جلد و صفحات کتابها( به دلیل قدمت اسناد), شرایط نور در اتاق های مطالعه و ممنوعیت نور فلاش دوربین.

بنیاد تحقیقاتی آلمان (DFG), برای دیجیتال سازی اسناد وضوح تصویر 300DP و عمق رنگ 8 بیت را مناسب اعلام کرده که در حال حاضر با دوربین تلفن های همراه این امر می تواند محقق شود.تلفن همراه به عنوان یک دستگاه که همواره در دسترس تمامی مراجعه کنندگان است, می تواند مورد استفاده قرار گیرد.مزیتی که دوربین های تلفن همراه نسبت به اسکنر دارد,این است که نیاز به تماس سطح کتاب با دستگاه نیست و مشکلی برای مدارک ایجاد نمی شود.

DOCSCAN نرم افزار منبع باز با قابلیت تشخیص بلادرنگ صفحه و قابلیت عکسبرداری متوالی ست که از طریق github,google play store در دسترس است.

این برنامه قابیلت تشخیص تورق صفحات مدارک و عکسبرداری بلادرنگ و متوالی را دارد .

scantent پایه ای خیمه شکل است که تلفن همراه در بالای خیمه قرار گرفته و نور پیرامون را مسدود و نور ال ای دی غیر مخرب ایجاد می کند.ترکیب docscan و scantent در سیستم تلفن های همراه موجب کاهش هزینه ی کاربران برای دیجیتالی کردن اسناد در آرشیو ها می شود.

اپراتورها برای دیجیتالی کردن فقط کافیست یک کتاب را ورق بزنند،و لازم نیست برای گرفتن تصویر, دکمه ای را فشار دهند. برنامه DocScan و scan tent در طی پروژه ی READ  (به رسمیت شناختن و غنی سازی اسناد بایگانی)  (H2020PROJECT5)توسعه یافته است. هدف از این پروژه ارائه خدمات، مانند رونوشت خودکار، به گروه‌های هدف اصلی شامل: بایگانی ها، کتابخانه‌ها، محققان علوم انسانی، کاربران عمومی و متخصصان کامپیوتر هستند، می‌باشد. این خدمات از طریق پلتفرم Transkribus در دسترس خواهد بود. اساس خدمات، تهیه تصاویر دیجیتالی از اسنادی است که می‌توانند با برنامه DocScan ,تصویربرداری شوند.
این پروژه با یاری وزارت علوم، تحقیقات و اقتصاد فدرال اتریش، و بودجه برنامه تحقیقاتی و نوآوری ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا انجام شده است.

ترجمه از: ملیحه باغبان، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز


دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

سایت ایفلا بخشی را با عنوان نقشه کتابخانه ها دارد که شما می توانید از طریق آن به آخرین آمار در رابطه با کتابخانه ها در سطح جهانی و منطقه ای و نیز آمار مربوط به هر کشوری که داده های آن در سایت ایفلا وجود دارد دسترسی پیدا کنید. این آمار شامل تعداد کتابخانه ها، تعداد کارمندان تمام وقت، تعداد کسانی که به صورت داوطلبانه در کتابخانه ها فعالیت می کنند، تعداد اعضای کتابخانه، میزان مراجعه به کتابخانه ،میزان امانت منابع فیزیکی، میزان امانت منابع الکترونیکی، تعداد کتابخانه های ملی، دانشگاهی و آموزشگاهی در هر کشور است.

تصویر زیر آمار مربوط به کتابخانه ها را در سطح جهانی و  قاره ها نشان می دهد. بر اساس آن در سطح جهان 2.5 میلیون کتابخانه وجود دارد که 377 هزار از این کتابخانه ها به اینترنت دسترسی دارند. همچنین 1 میلیون و 600 هزار کارمند تمام وقت و حدود 760 هزار نفر نیز به صورت داوطلبانه در این کتابخانه ها کار می کنند. تعداد کل اعضای کتابخانه های جهان 1 میلیارد و 138 میلیون نفر تخمین زده می شود و میزان کل مراجعه سالانه به کتابخانه ها 6 میلیارد و میزان کل امانت منابع فیزیکی نیز 9.5 میلیارد در سال برآورد شده است.

همچنین در مورد کشور ایران آمار زیر قابل دسترس است:

تعداد کل کتابخانه ها: 12994 باب

تعداد کل کارمندان تمام وقت: 7787 نفر

تعداد کل اعضای کتابخانه ها: 7.5 میلیون نفر

شما از طریق لینک زیر می توانید به بخش مربوطه در سایت ایفلا دسترسی پیدا کنید:

https://librarymap.ifla.org


دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

یک سند هویتی سندی است که به منظور شناسایی یک شخص خاص و یا تایید او و یا جنبه‌هایی از آن شخص از قبیل اسم، سن، آدرس و شماره شناسایی و غیره مورد استفاده قرار می­گیرد. در حالی که برخی کشورها کارت شناسایی رسمی صادر می کنند، کشورهایی هم هستند که از اسناد غیر رسمی جهت تایید هویت افراد بهره می گیرند  انواع مختلفی از اسناد هویتی وجود دارد؛ از قبیل پاسپورت، کارت شناسایی ملی، کارت اقامت، گواهی تولد و گواهی فوت، گواهینامه رانندگی و کارت شناسایی نظامیان.   عکس پرسنلی موجود بر روی اسناد هویتی نیز به منظور پیوند دادن یک سند به یک فرد خاص استفاده می­شود.

بنیان تقلب در اسناد هویتی بر ایجاد هویت‌های جعلی استوار است که اغلب از طریق ادغام اطلاعات واقعی با اطلاعات ساختگی ساخته می شوند. به عنوان مثال شخص جاعل می تواند شماره تامین اجتماعی یک فرد را با اسم فرد دوم و آدرس فردی دیگر ترکیب کرده و یک سند هویتی جدید تولید کند.  شخص مذکور سپس می تواند از این سند جعلی برای دریافت اعتبار مالی یا خرید‌های بزرگ و یا برای انجام فعالیت‌های مختلف دیگر که نیازمند ارائه پیشینه مالی است استفاده کند.

به دلیل پیشرفت و توسعه رایانه‌ها  چاپگرها و اسکنرها  و نیز قیمت نسبتا پایین آنها، جعل اسناد هویتی به یک مشکل بزرگ در عصر حاضر تبدیل شده است؛ به طوری که هم اکنون اسناد هویتی جعلی به طور گسترده در سطح جهان استفاده می­شوند؛ از جمله در مهاجرت‌های غیر قانونی، قاچاق دارو و مواد مخدر، قاچاق انسان و حمله‌های تروریستی. محققان تخمین زده اند که  یک رشد 40 درصدی در تعداد اسناد هویتی مکرر بین سال‌های 20-2014 روی خواهد داد. پیش بینی شده که ضرر مالی ناشی از این قضیه از 5 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار در سال افزایش پیدا خواهد کرد. در این رابطه تعداد زیادی از پژوهشگران این موضوع را  مورد بحث قرار داده و برای حل و جلوگیری از آن روش‌های مختلفی را ارائه کرده اند.

روش‌های تشخیص جعل

(1)  نهان‌نگاری (واترمارکینگ) الکترونیکی: فرایندی است که در آن یک رشته از داده‌ها به منظور حفاظت از مالکیت یک شخص بر یک شی چند رسانه ای، در آن جاسازی می‌شود که می‌توان آن را در چند دسته طبقه بندی کرد. دسته اول نهان‌نگاری‌هایی هستند که مبتنی بر اشیائی چون متن، تصویر می‌باشند. دسته دوم که بر پایه درک افراد  است می‌تواند نهان‌نگاری قابل رویت و یا غیر قابل رویت باشد. و دسته سوم مبتنی بر مقاومت است؛ یعنی چگونه واترماک در مقابل اقدامات جاعلان مقاومت می‌کند. این نوع از نهان‌نگاری می‌تواند شکننده، نیمه شکننده و مقاوم باشد.

(2)  بیومتریکس (زیست سنجشی): شامل مشخصه‌های فیزیکی و رفتاری منحصر به فرد است که برای تایید هویت یک شخص استفاده می‌شوند. مشخصه فیزیکی شامل شکل اجزای خاصی از بدن از قبیل اثر انگشت، دی ان ای، چهره، دست، شبکیه چشم و بوی بدن است. مشخصه‌های رفتاری نیز رفتار و عادات شخصی از قبیل الگوی تایپ کردن، راه رفتن، صدا و ژست و حرکات بدن را شامل می شود.

(3)  استگانوگرافی (پنهان نگاری): که علم و هنر پنهان کردن اطلاعات به وسیله جاسازی پیام‌هایی در داخل متن، تصویر، صوت و ویدیو است. هدف پنهان نگاری، پنهان کردن یک پیام در یک شی می‌باشد.

پژوهش های مرتبط

  • یک سیستم مبتنی بر اثر انگشت در مقاله [1] برای تشخیص اسناد جعلی پشنهاد شده که شامل  شناسه اثر انگشت، بازخوان، مجموعه داده و کارت شناسایی فیزیکی است. این سیستم ابتدا اثر انگشت را  از فرد دریافت کرده و سپس آن را با اثر انگشت ذخیره شده در تراشه موجود در سند هویتی تطبیق می‌دهد. با این حال همانگونه که نویسندگان مقاله ذکر کردند این سیستم مشکلاتی را در رابطه با اثر انگشت‌های مرطوب، خشک و خراشیده دارد.
  • نویسندگان در مقاله [2] رویکردی را برای تشخیص جعل در پاسپورت‌های هلندی بررسی کرده اند که بنا به گفته آنها روشی کارآمد است. این رویکرد بر استفاده از بیومتریکس در تشخیص جعل تاکید می‌کند. با این حال سیستم  مذکور نیاز به روزآمدسازی مداوم دارد؛ زیرا حالت چهره چه در جوانان و چه در بزرگسالان ممکن است در طول زمان تغییر کند. علاوه بر این تعویض اثر انگشت دست راست با دست چپ و یا برعکس می‌تواند عملکرد سیستم را تحت تاثیر قرار دهد.
  • در مقاله [3] یک رویکرد برای تشخیص فتوکپی­ های جعلی با استفاده از روش نهان‌نگاری ارائه شده است. این سیستم برای تشخیص جعل در اسناد هویتی یک کد منحصر به فرد شخصی در عکس جاسازی می‌کند به طوری که هیچ گونه تغییری در اثر اضافه شدن این کد در عکس ایجاد نمی‌شود. سیستم با مقایسه اطلاعات جاسازی شده با اطلاعات موجود بر روی سند هویتی، جعل را تشخیص می‌دهد. با این حال نهان‌نگاری الکترونیکی در پاره ­ای از موارد دارای نقاط ضعفی است از جمله: الف) اقداماتی که با هدف حذف کامل کد جاسازی شده صورت می‌گیرد ب) رمزنگاری که با هدف تغییر کد انجام می‌شود ج) حملات پروتکلی به منظور حمله به کل برنامه نهان‌نگاری .

اکثر ما زمانی که به دنبال مقاله ای در رشته خودمان به زبان فارسی یا انگلیسی هستیم، چاره کار را تنهاجستجو در گوگل می بینیم؛ حال آن که با جستجو در این موتور کاوش نمی توان به منابع بسیاری که در پایگاه های اطلاعاتی وجود دارند دسترسی پیدا کرد. به همین خاطر در نوشته حاضر قصد دارم تا چند پایگاه را جهت پیدا کردن مقالات خارجی معرفی کرده و همچنین نحوه دسترسی رایگان به آنها را به شما نشان بدهم.

Springer

https://link.springer.com/advanced-search

شما از طریق پایگاه اشپرینگر می توانید به صورت رایگان به  جستجوی مقالات به چند زبان مطرح دنیا در بسیاری از رشته ها و بر حسب موضوع، نوع منبع (مقاله، بخشی از کتاب و) بپردازید. در  فهرست نتایج جستجو با کلیک بر روی هر عنوان به صفحه مربوط به اطلاعات مقاله مورد نظر هدایت می شوید که دانلود متن کامل آن از طریق خود سایت نیاز به پرداخت هزینه دارد. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. شما می توانید آدرس اینترنتی مربوط به صفحه  مقاله یا شماره doi مقاله را کپی کرده و سپس با مراجعه به سایت

freepaper.me  آن را در باکس مربوطه وارد و متن کامل مقاله را به صورت رایگان دانلود کنید.

مراحل کار به صورت تصویری توضیح داده شده است:

Megapaper

https://megapaper.ir

پایگاه تامین منابع علمی که در داخل ایران طراحی شده ، یک ابزار بسیار مفید برای جستجو همزمان در تعداد زیادی از پایگاه های معتبر دنیا در زمینه مقالات و منابع معتبر علمی و در بسیاری از رشته ها است. کافی هست که موضوع مورد نظر را در کادر وارد کرده و سپس در لیست نتایج با کلیک بر روی هر عنوان به اطلاعات مربوط به مقاله دسترسی پیدا کنید. با کلیک بر روی Url:  http://dx.doi به صفحه مربوط به چکیده مقاله در پایگاه مرتبط هدایت می شوید. اگر امکان دانلود متن کامل در پایگاه مورد نظر موجود نبود مشابه آنچه که در مورد پایگاه قبلی گفته شد، شما می توانید با کپی کردن آدرس چکیده یا شماره doi  مقاله و وارد کردن آن در کادر مربوط در سایت

freepaper.me به سادگی متن کامل مقاله را دانلود کنید.

Sciencedirect

https://www.sciencedirect.com/search/advanced

ساینس دایرکت یکی دیگر از پایگاه هایی هست که شما می توانید در آن به جستجوی طیف وسیعی از مقالات در رشته های مختلف بپردازید. در اینجا نیز مثل پایگاه های قبلی با کلیک بر روی هر عنوان چکیده مقاله مورد نظر را مشاهده می کنید. در صورت نیاز به متن کامل با کپی کردن آدرس چکیده یا شماره doi مقاله و وارد کردن آن در کادر مربوط در سایت

freepaper.me  می توانید به صورت رایگان به متن کامل آن دسترسی پیدا کنید.

Googlescholar

https://scholar.google.com

و در نهایت گوگل اسکالر، پایگاه استنادی رایگان که قبلا به شکل کامل در این

لینک معرفی شده است. با جستجوی عبارت مورد نظر در این پایگاه نیز می توان به طیف وسیعی از منابع دسترسی پیدا کرد که متن کامل برخی از آنها را می توانید مستقیما و برخی را نیز با استفاده از روش مطرح شده در پایگاه های قبلی دانلود کنید.



دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

اراتوستن (Eratosthenes) 276 سال قبل از میلاد (2294 سال پیش) در شهر قورینا که هم اکنون در کشور لیبی قرار دارد به دنیا آمد و در 21 سالگی به  اسکندریه رفت و بعد از چند سال به عنوان کتابدار ارشد کتابخانه اسکندریه انتخاب شد. وی در کنار شغل کتابداری، به علوم دیگر نظیر جغرافیا، نجوم و همچنین ادبیات علاقه داشت به طوری که کارهای مهمی را در این زمینه ها انجام داد. یکی از کارهای مهم او محاسبه محیط کره زمین با دقت بالا تنها با استفاده از میزان انحراف سایه در شهر اسکندریه است. بدین ترتیب که او  ابتدا در شهر آسوان که حدود 800 کیلومتر با اسکندریه فاصله داشت، مشاهده کرد که در ظهر خورشید به شکل کامل در درون یک چاه عمودی دیده می شود و همچنین سایه ای در اطراف اشیا وجود ندارد؛ ولی در همین زمان در شهر اسکندریه سایه ای با زاویه 7.2 درجه دیده می شود. از آنجایی که کروی بودن زمین در زمان اراتوستن پدیده ای شناخته شده بود، او با یک محاسبه هوشمندانه و در عین حال ساده توانست محیط کره زمین را با دقت نسبتا بالایی محاسبه کند. (360 تقسیم بر 7.2 800 . یعنی کره زمین شامل 50 قسمت 7.2 درجه ای است که طول هرکدام 800 کیلومتر می باشد. لذا با یک ضرب ساده محیط  کره زمین 40000 کیلومتر به دست می آید).

کاترین لاسکی زندگی نامه این کتابدار بزرگ را با عنوان " کتابداری که زمین را اندازه گرفت" برای مطالعه کودکان به رشته تحریر درآورده است.


دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

آسیب‌ها و مشکلات زیست محیطی امروز به یک نگرانی جدی در سطح جهان تبدیل شده است. آلودگی آب­ ها، خشک شدن دریاچه‌ها، کاهش پوشش گیاهی، آلودگی هوا و گرمایش جهانی نمونه‌هایی از این مشکلات هستند. اگر برای پیشگیری و کاهش این مشکلات اقداماتی صورت نگیرد، حیات انسان­ ها و سایر موجودات کره زمین با تهدید بزرگی روبرو خواهد شد. از آنجایی که بیشتر معضلات زیست محیطی در نتیجه فعالیت­های گوناگون انسانی ایجاد می ­شوند، بنابراین می ­توان با اجرای برنامه‌هایی در جهت توسعه فرهنگ حمایت از محیط زیست این معضلات را به حداقل رساند. در این راستا سازمان­ های مختلف از جمله کتابخانه‌ها برنامه‌های متنوعی را اجرا می­ کنند.

جنبش کتابخانه‌های سبز از جمله این موارد است که در راستای کاهش اثرات منفی زیست محیطی کتابخانه ­ها در اوایل دهه 1990 آغاز شد و در اوایل قرن حاضر محبوبیت یافته است. اعلامیه تالوریس، به عنوان اولین بیانیه رسمی در زمینه وم توجه به پایداری زیست محیطی در آموزش عالی (که در سال 1990 مکتوب و توسط بیش از 40 کشور امضا شد)، تاثیر مهمی بر این جنبش داشت. این اعلامیه به عنوان یک برنامه عملی، کتابخانه­ های دانشگاهی را مم به توسعه سواد زیست محیطی در جهت پرورش شهروندانی با دغدغه زیست محیطی می­ کند (بیانیه تالوریس، 2001.(

مفهوم کتابخانه سبز اجزای مختلفی دارد از جمله: ساختمان سبز، عملیات و راهکار­های سبز، خدمات و برنامه­ های سبز، نظام­ های اطلاعاتی سبز و مجموعه­ های سبز.

ساختمان ­های سبز

اولین چیزی که در هنگام صحبت کردن در مورد کتابخانه­ های سبز به ذهن می ­رسد، ساختمان کتابخانه است. یک ساختمان سبز یا پایدار سازه ­ای است که طراحی، ساخت، نوسازی، کارکرد آن به گونه ای است که منجر به استفاده موثر از منابع شده و کمترین تاثیر منفی را بر محیط زیست داشته باشد (سازمان بازیافت کالیفرنیا، 20(

ساختمان­ های سبز نه تنها منجر به استفاده بهینه از منابع انرژی تجدید ناپذیر می­شود بلکه به کاهش تولید گاز دی اکسید کربن نیز کمک می­کنند. ساختمان به عنوان یکی از مهم ترین عناصر مصرف کننده سوخت و تولید کننده گازهای گلخانه ای است. برای مثال، در ایالات متحده، ساختمان­ ها حدود 70 درصد برق مصرفی و 40 درصد از کل تولید گاز دی اکسید کربن را به خود اختصاص می­ دهند (اداره اطلاعات انرژی آمریکا، 2017(

مواردی که در ساختمان کتابخانه­ ها منجر به کاهش مصرف منابع انرژی از جمله آب و برق می­شود عبارتند از: استفاده از سیستم­ های روشنایی، تهویه هوا، گرمایش، سرمایش و تجهیزات داخلی مناسب، نصب صفحات خورشیدی یا سیستم زمین گرمایی، استفاده از سیستم­ های تصفیه آب، پنجره ­های دو جداره، استفاده از سیفون در دستشویی­ ها جهت کاهش مصرف آب.

عملیات و راهکارهای سبز 

عملیات و راهکار­های سبز در کتابخانه­ ها شامل موارد مختلفی است که در زیر به برخی از آن­ها اشاره می­شود:

استفاده مجدد یا اهدای اقلام و منابع کتابخانه به جای ذخیره و نگه­داری آن­ها.

 جدا کردن ضایعات و بازیابی آن­ها در محل کتابخانه

کاهش یا استفاده مجدد از کاغذ

 حذف استفاده از پلاستیک و تشویق به استفاده از ظروف غیر پلاستیکی

 استفاده از کاغذ بازیافت شده و بدون کلر

تنظیم چاپگر برای چاپ دورویه

اشتراک مواد چاپی از طریق شبکه به جای چاپ نسخه­ های متعدد از آن

خدمات و برنامه ­های سبز

انجمن کتابداری ایالات متحده نیز برنامه ­هایی را در این زمینه پیشنهاد کرده است از جمله: استفاده از ویدئوهای زیست محیطی، نمایش یا اجرای برنامه­ های سخنرانی، ایجاد فرصت هایی برای کودکان به منظور علاقه مند سازی آن­ها به مسائل زیست محیطی نظیر برگزاری مسابقات طراحی پوستر و مشاعره، برقراری ارتباط با گروه­ های محلی علاقه مند به مسائل زیست محیطی و اطلاع از نیازهای اطلاعاتی آن­ها و تعامل با مدارس محلی برای پشتیبانی برنامه­ ها و طرح های آموزشی آن­ها نظیر طرح­ ها و مدل ­های محیط زیستی (قربانی و باب الحوائجی، 1396.(

نظام ­های اطلاعاتی سبز

نظام ­های اطلاعاتی مهم ترین بخش در کتابخانه­ ها و خدمات کتابخانه ای هستند. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیستم­ های اطلاعاتی و خدماتی کتابخانه­ ها منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می­شود. در سال­های اخیر مطالعات و گزارش­ هایی درباره میزان انرژی مصرفی در فناوری ارتباطات و اطلاعات و جستجو­های اینترنتی منتشر شده است. این گزارش­ ها می­تواند به درک اثرات زیست محیطی خدمات و سیستم ­های اطلاعاتی کمک کند. به عنوان مثال یک جستجو در گوگل باعث خروج یک تا ده گرم گاز دی اکسید کربن می­شود که این میزان بستگی به مدت زمان استفاده از اینترنت، نوع کامپیوتر و تجهیزات مورد استفاده دارد (لیکه، 2009). هر روزه به طور متوسط 5/3 میلیارد جستجو در جستجوگر گوگل انجام می­ شود (آمار لحظه ای اینترنت، 20.(

میزان کل مصرف برق گوگل در سال 2010 در حدود 2.26 میلیون مگا­وات بوده است. همچنین برق مصرفی اینترنت بین 170 و 307 گیگاوات برآورد شده است که این مقدار 19-11 درصد کل انرژی مصرفی بشر است. (چادهاری، 2013). میزان تولید گاز دی اکسید کربن برای یک کامپیوتر معمولی در صورتی که برای تمام روز روشن باشد (24 ساعت) 494 کیلوگرم است. با تولید 10 مگا بایت داده، 2-2/1 کیلوگرم گاز دی اکسید کربن تولید می­شود (کریستینسن، 2011) میزان برق مصرفی توسط سرورها و مراکز اطلاعاتی در عرض 5 سال دو برابر شده است که این مقدار 40 برابر برق مصرفی یک ساختمان اداری معمولی است (کانل، 2010(

مجموعه ­های سبز و توسعه آن­ها

کانل (2010) سه جنبه برای توسعه مجموعه­ های سبز ذکر می­کند:

انتخاب منابع: این مورد مربوط به انتخاب منابع در موضوعاتی چون محیط زیست، رایانش سبز، کشاورزی ارگانیک و صرفه جویی به هنگام مجموعه سازی در کتابخانه­ ها است.

جایگزینی منابع: توسعه مجموعه کتابخانه ای مستم جایگزینی/ وجین منابع قدیمی­­ یا فرسوده است. راهکارهای سبز در این مورد شامل فروش، اهدا، بازیافت و استفاده مجدد از منابع قدیمی­ و فرسوده به جای دور انداختن آن­هاست. علی رغم اینکه بازیافت منابع چاپی آسان است، اما بازیافت منابع قدیمی چند رسانه ای مثل سی­دی­ها، کتاب­ های صوتی-که پلاستیکی هستند- سخت تر است.

قالب منابع: پایداری مجموعه­ های کتابخانه ای با توجه به اثرات زیست محیطی منابع چاپی و منابع الکترونیکی بیان می­شود. مطالعات زیادی در مورد مقایسه این دو قالب انجام شده است که به بررسی مزایا، هزینه، قابلیت دسترسی، ذخیره سازی و پردازش آن­ها پرداخته اند. از بعد زیست محیطی، میزان دی اکسید کربن حاصل از منابع بیشتر از سایر عوامل مورد توجه قرار می­ گیرد.

منابع

قربانی، محبوبه؛ باب‌الحوائجی، فهیمه؛ و نوشین‌فرد، فاطمه (1396). شاخص‌های مدیریت پایدار برای کتابخانه‌های سبز: پژوهش کیفی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(1), 29-45.

Chowdhury, G (2013). Sustainability of Digital Information Services. Journal of Documentation, 69(5), 602–622.

Christensen, Karen (2011).Sustainability in Collection Development: Seeing the Forrest and the Trees. Against the Grain, Vol. 22:Iss. 6, Article

Connell, V (2010). Greening the Library. Collection Development Decisions. The Journal of the New Members Round Table, 1(1)

Energy Information Administration (2017). Annual Energy Outlook with Projections for 2050. retrieved November 27, 20, from https://www.eia.gov/outlooks/aeo/pdf/0383(2017).pdf


تصاویر از جمله منابع اطلاعاتی هستند که هر روزه میلیون ها قطعه بر تعداد آن ها افزوده می شود و به دلیل همین حجم بالای تولید و نیز ویژگی های خاص منابع دیداری، سازماندهی و نمایه سازی آن ها با چالش هایی همراه است. مسئله نمایه سازی و بازیابی تصاویر از سال 1970 میلادی به بعد به مقوله پژوهشی فعالی تبدیل شد و محققان دو حوزه مدیریت پایگاه ها و علوم رایانه در این زمینه رویکردهای مختلفی ارائه داده اند که آن ها را می توان به دو قسمت کلی روش های سنتی یا متنی و روش های محتوایی تقسیم کرد (عباسپور، 1386).

رویکردهای رایج در بازنمایی تصاویر

الف) رویکرد متنی: در این رویکرد به هر تصویر مثل آثار مکتوب چندین اصطلاح نمایه ای نسبت می دهند به طوری که بازتاب دهنده موضوع تصویر باشد. این ساده ترین روش برای بازنمایی تصاویر است و بیشتر افراد نیز ترجیح می دهند تا با وارد کردن چند کلمه در موتور های کاوش به تصویر مورد نظر خود برسند. دو روش برای اختصاص اصطلاحات نمایه ای برای منابع دیداری وجود دارد: استفاده از زبان آزاد و استفاده از زبان کنترل شده. در روش اصطلاح دهی با زبان آزاد، نمایه ساز از توصیفگرهایی که خود مناسب می داند برای توصیف مفاهیم موجود در تصویر استفاده می کند. به عنوان نمونه، تگ هایی که در اینستاگرام توسط کاربران ایجاد می شود را می توان ذکر کرد. در اصطلاح­ دهی با واژگان کنترل شده نیز نمایه ساز از طرح های رده بندی، سرعنوان های موضوعی و اصطلاح­نامه ها برای انتخاب واژگان جهت توصیف تصویر استفاده می کند. لنکستر (1382) واژگان کنترل شده را فهرستی معتبر می داند که نمایه سازان تنها اصطلاحاتی را می توانند به مدرک اختصاص دهند که در این فهرست وجود داشته باشند. کتابخانه کنگره برای منابع گرافیکی اصطلاح نامه ای دارد که در آن هر مدخل حاوی تصویر نمونه همراه با ذکر اصلاحات مرتبط و عام تر است.

یکی دیگر از رویکردهای متنی برای توصیف منابع دیداری قالب های فراداده ­ای است. قالب های فراداده­ ای علاوه بر موضوع، مشخصات دیگر تصویر مثل نام سازنده یا عکاس، فرمت و اندازه تصویر را به شکل متنی توصیف می کنند به طوری که هر یک از این مشخصات می توانند به عنوان نقاط دسترسی برای بازیابی دقیق ­تر تصاویر از طرف نظام های جستجو استفاده شوند. حریری و حسینی شکرایی (1391) در پژوهش خود عناصر یک طرح فراداده­ ای مناسب برای انواع منابع دیجیتالی از جمله تصاویر را ذکر کرده ­اند که شامل طیف وسیعی از اطلاعات از جمله عنوان، تاریخ تهیه، اطلاعات مربوط به فایل تصویر، اطلاعات مربوط به دوربین و سایر موارد می شود. قالب فراداده­ ای دوبلین کور، قالب فایل تصویری قابل تبادل که حاوی اطلاعات مربوط به دوربین است و چارچوب ابر داده­ ای قابل توسعه از جمله قالب های فراداده ­ای موجود برای توصیف تصاویر هستند.

ب) رویکرد محتوایی: نمایه سازی محتوایی تصاویر، بر اساس خصوصیات سطح پایین تصاویر مانند رنگ، شکل، بافت و هر خصوصیتی که مستقیما تصویر را توصیف کند کار می کند. طیف رنگی، با محاسبه هیستوگرام رنگ برای هر تصویر مشخص می شود. هیستوگرام رنگی یک تابع چهار بعدی است که شدت رنگ های اصلی را برای هر نقطه، توصیف می کند. وقتی تفاضل دو هیستوگرام رنگ به اندازه کافی کوچک باشد دو هیستوگرام شبیه هم هستند (ذوالفقاری و خسروی 1392). میزان روشنایی دو نقطه مجاور و تمایز آن، بافت را توصیف می­کند. شکل نیز یکی از مشخصه های مهم اشیای فیزیکی است که با تحلیل لبه های تصویر تعیین می شود.

شکل 1. ساختار سامانه تعاملی بازیابی تصویر (شمسی گوشکی و همکاران، 1393).

حاشیه نویسی خودکار: ایده اصلی حاشیه نویسی خودکار تکنیک هایی است که مفهومی را با استفاده از مجموعه تصاویر نمونه بسیار زیاد به صورت خودکار یاد می گیرند و از این مدل های مفهومی برای برچسب زدن به تصاویر جدید استفاده می کنند. مشخصه کلیدی حاشیه نویسی خودکار این است که مجموعه ای از اصطلاحات نمایه ای را بر اساس محتوای تصاویر پیشنهاد می دهد.

ترتیب کار بدین صورت است که ابتدا مجموعه ای از تصاویر اولیه توسط کارشناسان وارد سیستم می شود. سپس با استفاده از خوشه ­بندی، این مجموعه تصاویر در کلاس های مختلف قرار می گیرند مانند غروب آفتاب، ماشین، حیوانات مختلف، ابزارآلات و غیره. سپس به هرکدام از کلاس ها مجموعه ­ای از اصطلاحات نمایه­ ای اختصاص می­ گیرد. در مرحله بازیابی نیز، هر تصویر دلخواه بعد از ورود به سیستم تقسیم بندی و بعد از استخراج ویژگی های هر بخش، کلاس آن بخش از تصویر مشخص می شود و در نهایت تصاویری از آن کلاس که بیشترین شباهت را به بخش مذکور دارند انتخاب و از اصطلاحات اختصاص داده شده برای توصیف آن بخش از تصویر استفاده می شود. با انجام این فرایند برای همه بخش ها، کل تصویر با چند اصطلاح بازنمایی می شود (عبدالله­ئی و فائز، 1393). در شکل (2) نتایج حاشیه نویسی خودکار با نمایه سازی دستی تصاویر توسط انسان مقایسه شده است.

شکل 2. مقایسه حاشیه نویسی خودکار با حاشیه نویسی دستی توسط انسان (بهرامی و صنیعی آباده، 1394).

منابع:

عباسپور، جواد (1386). نمایه‌سازی تصاویر: چالش‌ها و رویکردها. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 39(44).

لنکستر، فردریک (1382). نمایه سازی و چکیده نویسی، مبانی نظری و عملی (عباس گیلوری، مترجم). تهران: نشر چاپار.

حاجی اسمعیلی، محمدمهدی؛ منتظر، غلامعلی (۱۳۹6). نگاهی بر بازیابی معنایی تصاویر در وب. سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.

حریری، نجلا؛ حسینی شکرایی، افروز (1391). بررسی طرحهای فرا داده ای منابع دیجیتالی تصویری، صوتی و ویدیوئی و شناسایی طرح مناسب. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 2 (2)، 222-201.

ذوالفقاری، احمد؛ خسروی، حسین (1392). روشی سریع دربازیابی تصاویر مبتنی بر محتوا با استفاده از ترکیب ویژگی لبه و رنگ. همایش ملی مهندسی برق و توسعه پایدار با محوریت دستاوردهای نوین در مهندسی برق، موسسه آموزش عالی خاوران، مشهد، ایران.

شمسی گوشکی، اسما؛ نظام آبادی پور، حسین؛ سریزدی، سعید؛ کبیر اله، احسان. روشی برای بازخورد ربط براساس بهبود تابع شباهت در بازیابی تصویر بر اساس محتوا. پردازش علائم و داده‌ها، ۱۱ (۲)، ۴۳-۵۵.

عبدالله ئی، فاطمه؛ کریم، فائز (۱۳۹3). حاشيه نويسي خودکار تصاوير با کلاس بندي به کمک شبکه عصبي. بیستمین كنفرانس ملي سالانه انجمن كامپيوتر ايران، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.



دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

سایت ایفلا بخشی را با عنوان نقشه کتابخانه ها دارد که شما می توانید از طریق آن به آخرین آمار در رابطه با کتابخانه ها در سطح جهانی و منطقه ای و نیز آمار مربوط به هر کشوری که داده های آن در سایت ایفلا وجود دارد دسترسی پیدا کنید. این آمار شامل تعداد کتابخانه ها، تعداد کارمندان تمام وقت، تعداد کسانی که به صورت داوطلبانه در کتابخانه ها فعالیت می کنند، تعداد اعضای کتابخانه، میزان مراجعه به کتابخانه ،میزان امانت منابع فیزیکی، میزان امانت منابع الکترونیکی، تعداد کتابخانه های ملی، دانشگاهی و آموزشگاهی در هر کشور است.

تصویر زیر آمار مربوط به کتابخانه ها را در سطح جهانی و  قاره ها نشان می دهد. بر اساس آن در سطح جهان 2.5 میلیون کتابخانه وجود دارد که 377 هزار از این کتابخانه ها به اینترنت دسترسی دارند. همچنین 1 میلیون و 600 هزار کارمند تمام وقت و حدود 760 هزار نفر نیز به صورت داوطلبانه در این کتابخانه ها کار می کنند. تعداد کل اعضای کتابخانه های جهان 1 میلیارد و 138 میلیون نفر تخمین زده می شود و میزان کل مراجعه سالانه به کتابخانه ها 6 میلیارد و میزان کل امانت منابع فیزیکی نیز 9.5 میلیارد در سال برآورد شده است.

همچنین در مورد کشور ایران آمار زیر قابل دسترس است:

تعداد کل کتابخانه ها: 12994 باب

تعداد کل کارمندان تمام وقت: 7787 نفر

تعداد کل اعضای کتابخانه ها: 7.5 میلیون نفر

شما از طریق لینک زیر می توانید به بخش مربوطه در سایت ایفلا دسترسی پیدا کنید:

https://librarymap.ifla.org


دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

یک سند هویتی سندی است که به منظور شناسایی یک شخص خاص و یا تایید او و یا جنبه‌هایی از آن شخص از قبیل اسم، سن، آدرس و شماره شناسایی و غیره مورد استفاده قرار می­گیرد. در حالی که برخی کشورها کارت شناسایی رسمی صادر می کنند، کشورهایی هم هستند که از اسناد غیر رسمی جهت تایید هویت افراد بهره می گیرند  انواع مختلفی از اسناد هویتی وجود دارد؛ از قبیل پاسپورت، کارت شناسایی ملی، کارت اقامت، گواهی تولد و گواهی فوت، گواهینامه رانندگی و کارت شناسایی نظامیان. عکس پرسنلی موجود بر روی اسناد هویتی نیز به منظور پیوند دادن یک سند به یک فرد خاص استفاده می­شود.

بنیان تقلب در اسناد هویتی بر ایجاد هویت‌های جعلی استوار است که اغلب از طریق ادغام اطلاعات واقعی با اطلاعات ساختگی ساخته می شوند. به عنوان مثال شخص جاعل می تواند شماره تامین اجتماعی یک فرد را با اسم فرد دوم و آدرس فردی دیگر ترکیب کرده و یک سند هویتی جدید تولید کند.  شخص مذکور سپس می تواند از این سند جعلی برای دریافت اعتبار مالی یا خرید‌های بزرگ و یا برای انجام فعالیت‌های مختلف دیگر که نیازمند ارائه پیشینه مالی است استفاده کند.

به دلیل پیشرفت و توسعه رایانه‌ها  چاپگرها و اسکنرها  و نیز قیمت نسبتا پایین آنها، جعل اسناد هویتی به یک مشکل بزرگ در عصر حاضر تبدیل شده است؛ به طوری که هم اکنون اسناد هویتی جعلی به طور گسترده در سطح جهان استفاده می­شوند؛ از جمله در مهاجرت‌های غیر قانونی، قاچاق دارو و مواد مخدر، قاچاق انسان و حمله‌های تروریستی. محققان تخمین زده اند که  یک رشد 40 درصدی در تعداد اسناد هویتی مکرر بین سال‌های 20-2014 روی خواهد داد. پیش بینی شده که ضرر مالی ناشی از این قضیه از 5 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار در سال افزایش پیدا خواهد کرد. در این رابطه تعداد زیادی از پژوهشگران این موضوع را  مورد بحث قرار داده و برای حل و جلوگیری از آن روش‌های مختلفی را ارائه کرده اند.

روش‌های تشخیص جعل

(1)  نهان‌نگاری (واترمارکینگ) الکترونیکی: فرایندی است که در آن یک رشته از داده‌ها به منظور حفاظت از مالکیت یک شخص بر یک شی چند رسانه ای، در آن جاسازی می‌شود که می‌توان آن را در چند دسته طبقه بندی کرد. دسته اول نهان‌نگاری‌هایی هستند که مبتنی بر اشیائی چون متن، تصویر می‌باشند. دسته دوم که بر پایه درک افراد  است می‌تواند نهان‌نگاری قابل رویت و یا غیر قابل رویت باشد. و دسته سوم مبتنی بر مقاومت است؛ یعنی چگونه واترماک در مقابل اقدامات جاعلان مقاومت می‌کند. این نوع از نهان‌نگاری می‌تواند شکننده، نیمه شکننده و مقاوم باشد.

(2)  بیومتریکس (زیست سنجشی): شامل مشخصه‌های فیزیکی و رفتاری منحصر به فرد است که برای تایید هویت یک شخص استفاده می‌شوند. مشخصه فیزیکی شامل شکل اجزای خاصی از بدن از قبیل اثر انگشت، دی ان ای، چهره، دست، شبکیه چشم و بوی بدن است. مشخصه‌های رفتاری نیز رفتار و عادات شخصی از قبیل الگوی تایپ کردن، راه رفتن، صدا و ژست و حرکات بدن را شامل می شود.

(3)  استگانوگرافی (پنهان نگاری): که علم و هنر پنهان کردن اطلاعات به وسیله جاسازی پیام‌هایی در داخل متن، تصویر، صوت و ویدیو است. هدف پنهان نگاری، پنهان کردن یک پیام در یک شی می‌باشد.

پژوهش های مرتبط

  • یک سیستم مبتنی بر اثر انگشت در مقاله [1] برای تشخیص اسناد جعلی پشنهاد شده که شامل  شناسه اثر انگشت، بازخوان، مجموعه داده و کارت شناسایی فیزیکی است. این سیستم ابتدا اثر انگشت را  از فرد دریافت کرده و سپس آن را با اثر انگشت ذخیره شده در تراشه موجود در سند هویتی تطبیق می‌دهد. با این حال همانگونه که نویسندگان مقاله ذکر کردند این سیستم مشکلاتی را در رابطه با اثر انگشت‌های مرطوب، خشک و خراشیده دارد.
  • نویسندگان در مقاله [2] رویکردی را برای تشخیص

اکثر ما زمانی که به دنبال مقاله ای در رشته خودمان به زبان فارسی یا انگلیسی هستیم، چاره کار را تنهاجستجو در گوگل می بینیم؛ حال آن که با جستجو در این موتور کاوش نمی توان به منابع بسیاری که در پایگاه های اطلاعاتی وجود دارند دسترسی پیدا کرد. به همین خاطر در نوشته حاضر قصد دارم تا چند پایگاه را جهت پیدا کردن مقالات خارجی معرفی کرده و همچنین نحوه دسترسی رایگان به آنها را به شما نشان بدهم.

Springer

https://link.springer.com/advanced-search

شما از طریق پایگاه اشپرینگر می توانید به صورت رایگان به  جستجوی مقالات به چند زبان مطرح دنیا در بسیاری از رشته ها و بر حسب موضوع، نوع منبع (مقاله، بخشی از کتاب و) بپردازید. در  فهرست نتایج جستجو با کلیک بر روی هر عنوان به صفحه مربوط به اطلاعات مقاله مورد نظر هدایت می شوید که دانلود متن کامل آن از طریق خود سایت نیاز به پرداخت هزینه دارد. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. شما می توانید آدرس اینترنتی مربوط به صفحه  مقاله یا شماره doi مقاله را کپی کرده و سپس با مراجعه به سایت 

freepaper.me  آن را در باکس مربوطه وارد و متن کامل مقاله را به صورت رایگان دانلود کنید.

مراحل کار به صورت تصویری توضیح داده شده است:


Megapaper

https://megapaper.ir

پایگاه تامین منابع علمی که در داخل ایران طراحی شده ، یک ابزار بسیار مفید برای جستجو همزمان در تعداد زیادی از پایگاه های معتبر دنیا در زمینه مقالات و منابع معتبر علمی و در بسیاری از رشته ها است. کافی هست که موضوع مورد نظر را در کادر وارد کرده و سپس در لیست نتایج با کلیک بر روی هر عنوان به اطلاعات مربوط به مقاله دسترسی پیدا کنید. با کلیک بر روی  Url:  http://dx.doi به صفحه مربوط به چکیده مقاله در پایگاه مرتبط هدایت می شوید. اگر امکان دانلود متن کامل در پایگاه مورد نظر موجود نبود مشابه آنچه که در مورد پایگاه قبلی گفته شد، شما می توانید با کپی کردن آدرس چکیده یا شماره doi  مقاله و وارد کردن آن در کادر مربوط در سایت 

freepaper.me به سادگی متن کامل مقاله را دانلود کنید.


Sciencedirect

https://www.sciencedirect.com/search/advanced

ساینس دایرکت یکی دیگر از پایگاه هایی هست که شما می توانید در آن به جستجوی طیف وسیعی از مقالات در رشته های مختلف بپردازید. در اینجا نیز مثل پایگاه های قبلی با کلیک بر روی هر عنوان چکیده مقاله مورد نظر را مشاهده می کنید. در صورت نیاز به متن کامل با کپی کردن آدرس چکیده یا شماره doi مقاله و وارد کردن آن در کادر مربوط در سایت 

freepaper.me  می توانید به صورت رایگان به متن کامل آن دسترسی پیدا کنید.

Googlescholar

https://scholar.google.com

و در نهایت گوگل اسکالر، پایگاه استنادی رایگان که قبلا به شکل کامل در این 

لینک معرفی شده است. با جستجوی عبارت مورد نظر در این پایگاه نیز می توان به طیف وسیعی از منابع دسترسی پیدا کرد که متن کامل برخی از آنها را می توانید مستقیما و برخی را نیز با استفاده از روش مطرح شده در پایگاه های قبلی دانلود کنید.



دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

اراتوستن (Eratosthenes) 276 سال قبل از میلاد (2294 سال پیش) در شهر قورینا که هم اکنون در کشور لیبی قرار دارد به دنیا آمد و در 21 سالگی به  اسکندریه رفت و بعد از چند سال به عنوان کتابدار ارشد کتابخانه اسکندریه انتخاب شد. وی در کنار شغل کتابداری، به علوم دیگر نظیر جغرافیا، نجوم و همچنین ادبیات علاقه داشت به طوری که کارهای مهمی را در این زمینه ها انجام داد. یکی از کارهای مهم او محاسبه محیط کره زمین با دقت بالا تنها با استفاده از میزان انحراف سایه در شهر اسکندریه است. بدین ترتیب که او  ابتدا در شهر آسوان که حدود 800 کیلومتر با اسکندریه فاصله داشت، مشاهده کرد که در ظهر خورشید به شکل کامل در درون یک چاه عمودی دیده می شود و همچنین سایه ای در اطراف اشیا وجود ندارد؛ ولی در همین زمان در شهر اسکندریه سایه ای با زاویه 7.2 درجه دیده می شود. از آنجایی که کروی بودن زمین در زمان اراتوستن پدیده ای شناخته شده بود، او با یک محاسبه هوشمندانه و در عین حال ساده توانست محیط کره زمین را با دقت نسبتا بالایی محاسبه کند. (360 تقسیم بر 7.2 800 . یعنی کره زمین شامل 50 قسمت 7.2 درجه ای است که طول هرکدام 800 کیلومتر می باشد. لذا با یک ضرب ساده محیط  کره زمین 40000 کیلومتر به دست می آید).

کاترین لاسکی زندگی نامه این کتابدار بزرگ را با عنوان " کتابداری که زمین را اندازه گرفت" برای مطالعه کودکان به رشته تحریر درآورده است.


دانشجویان ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

آسیب‌ها و مشکلات زیست محیطی امروز به یک نگرانی جدی در سطح جهان تبدیل شده است. آلودگی آب­ ها، خشک شدن دریاچه‌ها، کاهش پوشش گیاهی، آلودگی هوا و گرمایش جهانی نمونه‌هایی از این مشکلات هستند. اگر برای پیشگیری و کاهش این مشکلات اقداماتی صورت نگیرد، حیات انسان­ ها و سایر موجودات کره زمین با تهدید بزرگی روبرو خواهد شد. از آنجایی که بیشتر معضلات زیست محیطی در نتیجه فعالیت­های گوناگون انسانی ایجاد می ­شوند، بنابراین می ­توان با اجرای برنامه‌هایی در جهت توسعه فرهنگ حمایت از محیط زیست این معضلات را به حداقل رساند. در این راستا سازمان­ های مختلف از جمله کتابخانه‌ها برنامه‌های متنوعی را اجرا می­ کنند.

جنبش کتابخانه‌های سبز از جمله این موارد است که در راستای کاهش اثرات منفی زیست محیطی کتابخانه ­ها در اوایل دهه 1990 آغاز شد و در اوایل قرن حاضر محبوبیت یافته است. اعلامیه تالوریس، به عنوان اولین بیانیه رسمی در زمینه وم توجه به پایداری زیست محیطی در آموزش عالی (که در سال 1990 مکتوب و توسط بیش از 40 کشور امضا شد)، تاثیر مهمی بر این جنبش داشت. این اعلامیه به عنوان یک برنامه عملی، کتابخانه­ های دانشگاهی را مم به توسعه سواد زیست محیطی در جهت پرورش شهروندانی با دغدغه زیست محیطی می­ کند (بیانیه تالوریس، 2001.(

مفهوم کتابخانه سبز اجزای مختلفی دارد از جمله: ساختمان سبز، عملیات و راهکار­های سبز، خدمات و برنامه­ های سبز، نظام­ های اطلاعاتی سبز و مجموعه­ های سبز.

ساختمان ­های سبز

اولین چیزی که در هنگام صحبت کردن در مورد کتابخانه­ های سبز به ذهن می ­رسد، ساختمان کتابخانه است. یک ساختمان سبز یا پایدار سازه ­ای است که طراحی، ساخت، نوسازی، کارکرد آن به گونه ای است که منجر به استفاده موثر از منابع شده و کمترین تاثیر منفی را بر محیط زیست داشته باشد (سازمان بازیافت کالیفرنیا، 20(

ساختمان­ های سبز نه تنها منجر به استفاده بهینه از منابع انرژی تجدید ناپذیر می­شود بلکه به کاهش تولید گاز دی اکسید کربن نیز کمک می­کنند. ساختمان به عنوان یکی از مهم ترین عناصر مصرف کننده سوخت و تولید کننده گازهای گلخانه ای است. برای مثال، در ایالات متحده، ساختمان­ ها حدود 70 درصد برق مصرفی و 40 درصد از کل تولید گاز دی اکسید کربن را به خود اختصاص می­ دهند (اداره اطلاعات انرژی آمریکا، 2017(

مواردی که در ساختمان کتابخانه­ ها منجر به کاهش مصرف منابع انرژی از جمله آب و برق می­شود عبارتند از: استفاده از سیستم­ های روشنایی، تهویه هوا، گرمایش، سرمایش و تجهیزات داخلی مناسب، نصب صفحات خورشیدی یا سیستم زمین گرمایی، استفاده از سیستم­ های تصفیه آب، پنجره ­های دو جداره، استفاده از سیفون در دستشویی­ ها جهت کاهش مصرف آب.

عملیات و راهکارهای سبز 

عملیات و راهکار­های سبز در کتابخانه­ ها شامل موارد مختلفی است که در زیر به برخی از آن­ها اشاره می­شود:

استفاده مجدد یا اهدای اقلام و منابع کتابخانه به جای ذخیره و نگه­داری آن­ها.

 جدا کردن ضایعات و بازیابی آن­ها در محل کتابخانه

کاهش یا استفاده مجدد از کاغذ

 حذف استفاده از پلاستیک و تشویق به استفاده از ظروف غیر پلاستیکی

 استفاده از کاغذ بازیافت شده و بدون کلر

تنظیم چاپگر برای چاپ دورویه

اشتراک مواد چاپی از طریق شبکه به جای چاپ نسخه­ های متعدد از آن

خدمات و برنامه ­های سبز

انجمن کتابداری ایالات متحده نیز برنامه ­هایی را در این زمینه پیشنهاد کرده است از جمله: استفاده از ویدئوهای زیست محیطی، نمایش یا اجرای برنامه­ های سخنرانی، ایجاد فرصت هایی برای کودکان به منظور علاقه مند سازی آن­ها به مسائل زیست محیطی نظیر برگزاری مسابقات طراحی پوستر و مشاعره، برقراری ارتباط با گروه­ های محلی علاقه مند به مسائل زیست محیطی و اطلاع از نیازهای اطلاعاتی آن­ها و تعامل با مدارس محلی برای پشتیبانی برنامه­ ها و طرح های آموزشی آن­ها نظیر طرح­ ها و مدل ­های محیط زیستی (قربانی و باب الحوائجی، 1396.(

نظام ­های اطلاعاتی سبز

نظام ­های اطلاعاتی مهم ترین بخش در کتابخانه­ ها و خدمات کتابخانه ای هستند. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیستم­ های اطلاعاتی و خدماتی کتابخانه­ ها منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می­شود. در سال­های اخیر مطالعات و گزارش­ هایی درباره میزان انرژی مصرفی در فناوری ارتباطات و اطلاعات و جستجو­های اینترنتی منتشر شده است. این گزارش­ ها می­تواند به درک اثرات زیست محیطی خدمات و سیستم ­های اطلاعاتی کمک کند. به عنوان مثال یک جستجو در گوگل باعث خروج یک تا ده گرم گاز دی اکسید کربن می­شود که این میزان بستگی به مدت زمان استفاده از اینترنت، نوع کامپیوتر و تجهیزات مورد استفاده دارد (لیکه، 2009). هر روزه به طور متوسط 5/3 میلیارد جستجو در جستجوگر گوگل انجام می­ شود (آمار لحظه ای اینترنت، 20.(

میزان کل مصرف برق گوگل در سال 2010 در حدود 2.26 میلیون مگا­وات بوده است. همچنین برق مصرفی اینترنت بین 170 و 307 گیگاوات برآورد شده است که این مقدار 19-11 درصد کل انرژی مصرفی بشر است. (چادهاری، 2013). میزان تولید گاز دی اکسید کربن برای یک کامپیوتر معمولی در صورتی که برای تمام روز روشن باشد (24 ساعت) 494 کیلوگرم است. با تولید 10 مگا بایت داده، 2-2/1 کیلوگرم گاز دی اکسید کربن تولید می­شود (کریستینسن، 2011) میزان برق مصرفی توسط سرورها و مراکز اطلاعاتی در عرض 5 سال دو برابر شده است که این مقدار 40 برابر برق مصرفی یک ساختمان اداری معمولی است (کانل، 2010(

مجموعه ­های سبز و توسعه آن­ها

کانل (2010) سه جنبه برای توسعه مجموعه­ های سبز ذکر می­کند:

انتخاب منابع: این مورد مربوط به انتخاب منابع در موضوعاتی چون محیط زیست، رایانش سبز، کشاورزی ارگانیک و صرفه جویی به هنگام مجموعه سازی در کتابخانه­ ها است.

جایگزینی منابع: توسعه مجموعه کتابخانه ای مستم جایگزینی/ وجین منابع قدیمی­­ یا فرسوده است. راهکارهای سبز در این مورد شامل فروش، اهدا، بازیافت و استفاده مجدد از منابع قدیمی­ و فرسوده به جای دور انداختن آن­هاست. علی رغم اینکه بازیافت منابع چاپی آسان است، اما بازیافت منابع قدیمی چند رسانه ای مثل سی­دی­ها، کتاب­ های صوتی-که پلاستیکی هستند- سخت تر است.

قالب منابع: پایداری مجموعه­ های کتابخانه ای با توجه به اثرات زیست محیطی منابع چاپی و منابع الکترونیکی بیان می­شود. مطالعات زیادی در مورد مقایسه این دو قالب انجام شده است که به بررسی مزایا، هزینه، قابلیت دسترسی، ذخیره سازی و پردازش آن­ها پرداخته اند. از بعد زیست محیطی، میزان دی اکسید کربن حاصل از منابع بیشتر از سایر عوامل مورد توجه قرار می­ گیرد.

منابع

قربانی، محبوبه؛ باب‌الحوائجی، فهیمه؛ و نوشین‌فرد، فاطمه (1396). شاخص‌های مدیریت پایدار برای کتابخانه‌های سبز: پژوهش کیفی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(1), 29-45.

Chowdhury, G (2013). Sustainability of Digital Information Services. Journal of Documentation, 69(5), 602–622.

Christensen, Karen (2011).Sustainability in Collection Development: Seeing the Forrest and the Trees. Against the Grain, Vol. 22:Iss. 6, Article

Connell, V (2010). Greening the Library. Collection Development Decisions. The Journal of the New Members Round Table, 1(1)

Energy Information Administration (2017). Annual Energy Outlook with Projections for 2050. retrieved November 27, 20, from https://www.eia.gov/outlooks/aeo/pdf/0383(2017).pdf